General

El ministeri ordenat al servei de l’harmonia

Jaume Fontbona

Jaume Fontbona, en un article d'opinió aparegut a la secció d'opinió de l'Església de Barcelona, explica que el Document final del Sínode (núm. 68) situa els ministeris ordenats —episcopat, presbiterat i diaconat— al servei de l’anunci de l’Evangeli i de l’edició de la comunitat. La seva institució és d’origen diví i ha estat precisada pel Concili Vaticà II, que ha subratllat la sacramentalitat del bisbat, la comunió del presbiterat i la restauració del diaconat permanent a l’Església llatina.

Fontbona recorda que el ministeri de comunió que Jesús va donar als Apòstols s’ha transmès als successors: els bisbes en la seva plenitud i els preveres i diaques en aspectes particulars. Així, gràcies al diàleg ecumènic, el ministeri ordenat es pot definir des de tres trets: personal, col·legial i sinodal.

El tret personal s’expressa com un do de l’Esperit que confereix una identitat pròpia a cada ordenat: presidir al bisbe, secundar-lo i aconsellar-lo al presbiteri, o assistir-lo al diaca. Aquest do orienta la funció de cadascú dins de l’Església, assegurant que el ministeri ordenat sigui un servei i no un privilegi.

El tret col·legial reflecteix la unitat dins de cada orde: el col·legi episcopal com a únic episcopat i el col·legi presbiteral com a únic presbiteri a cada Església local. El Sínode destaca la necessitat de recuperar aquest sentit de comunió entre els membres d’un mateix ordre, per tal que cadascun actuï dins d’un cos unitari i coordinat.

El tret sinodal expressa el camí conjunt de tots els ordenats amb la comunitat local, amb altres Esglésies o dins de la comunió universal. Això mostra que el ministeri ordenat està al servei de l’harmonia eclesial, és a dir, de la comunió i unitat en la fe, convertint-se en un ministeri de comunió que treballa per unir i coordinar tota l’Església.

Finalment, Fontbona subratlla que el ministeri ordenat és un servei i no un poder: s’ha d’excloure qualsevol clericalisme. L’ordenat actua dins de l’orquestra diocesana dirigida pel bisbe, cadascú amb el do rebut, mentre que tots els batejats són agents evangelitzadors i constructors del Regne de Déu gràcies a la unció de l’Esperit. Així, l’harmonia i la comunió són el cor del ministeri ordenat.

Altres notícies
General

L’hospitalitat com a camí espiritual i vincle de fraternitat universal

20 gener 2025
L’hospitalitat és més que un gest d’acollida: és un compromís profund amb l’altre que revela la dimensió espiritual i transformadora de la humanitat. Francesc-Xavier Marín, en la conferència "L’hospitalitat: deure d’obertura a la transcendència", la va explorar des de la fenomenologia, subratllant-la com a nucli de la fe i la convivència.
General

Edgar Morin: l’últim humanista de la complexitat

Hi ha morts que clouen una vida i d’altres que semblen tancar una època. La d’Edgar Morin, esdevinguda el 29 de maig de 2026 als 104 anys, pertany a aquesta darrera categoria. Amb ell desapareix una veu central del pensament contemporani; un pensador que va conservar fins al final la capacitat de dubtar, de corregir-se i de tornar a començar.
General

Jean-Marc Aveline: “L’espectacle de la Sagrada Família va ser meravellós, extraordinari”

El cardenal Jean-Marc Aveline, arquebisbe de Marsella i president de la Conferència de Bisbes Catòlics de França, ha valorat de forma molt positiva la recent visita del papa Lleó XIV a Catalunya. El purpurat ha participat a Barcelona en la Trobada del Mediterrani 2026, una iniciativa eclesial que va coincidir amb l'estada del pontífex en el marc del seu viatge apostòlic per l’Estat espanyol.