Jornada presencial

“La paraula de Déu”: primera xerrada de teologia del curs al Seminari Diocesà de Ciutadella

El passat 10 d’octubre, el Seminari Diocesà de Ciutadella va acollir la primera xerrada de teologia del curs, sota el títol “La paraula de Déu”. L’acte, organitzat pel Bisbat de Menorca, va comptar amb la presència del prevere mallorquí Teodor Suau, que va oferir una ponència centrada en el tema “El Regne de Déu”.

Durant la seva intervenció, Suau va destacar que Jesús aporta una nova manera d’entendre i interpretar Déu, tot explicant que “el Regne de Déu no és un territori, sinó una categoria política a través de la qual Jesucrist expressa quin món és el que està més d’acord amb Déu i com seria el món si la darrera pregunta que ens fem tots fos Déu”.

El ponent va recordar que, des de l’Antic Testament, Déu és creador, justícia i fidelitat, i que els profetes són aquells qui saben llegir la realitat a la llum del Regne de Déu. En aquest marc, va assenyalar l’existència d’una doble dimensió: la crítica, que mostra què li falta al món per ser com Déu somia, i la utòpica, que apunta cap a allò que les coses podrien ser i encara no són. “Només Déu és amor sense límits”, va afirmar, i per això “el seu Regne és una proposta que descriu com serien les relacions socials si fossin com són en la il·lusió de Déu”.

Segons Suau, el misteri del Regne de Déu es manifesta amb realisme, gratuïtat i paciència. Va explicar que és en la vida quotidiana on es troben les llavors del Regne: “El que em passa i el que passa és la Paraula que Déu vol que jo reflexioni, mediti i contempli per descobrir la seva petjada en el món”.

El prevere va aprofundir en aquestes tres característiques: el realisme, que implica anomenar les coses pel seu nom; la gratuïtat, comparable al gest del pagès que sembra una llavor; i la paciència, necessària per entendre que la llavor creix tota sola, a poc a poc, amb el temps i la fe.

“Com podem ajudar que el Regne de Déu es faci present?”, va demanar-se el ponent. En aquest sentit, va assenyalar les benaurances com a punt de referència per als cristians, ja que “el món de l’Abba és sinònim del món de l’amor i de la fraternitat, oposat al món dels esclaus i dels oprimits”.

Finalment, Teodor Suau va fer una reflexió sobre l’actualitat, referint-se a la situació que es viu a Gaza, com a mostra que “el Regne de Déu encara no ha arribat a Palestina”. La conferència completa es pot veure al canal de YouTube del Bisbat de Menorca:

Altres notícies
General

L’hospitalitat com a camí espiritual i vincle de fraternitat universal

20 gener 2025
L’hospitalitat és més que un gest d’acollida: és un compromís profund amb l’altre que revela la dimensió espiritual i transformadora de la humanitat. Francesc-Xavier Marín, en la conferència "L’hospitalitat: deure d’obertura a la transcendència", la va explorar des de la fenomenologia, subratllant-la com a nucli de la fe i la convivència.
General

Edgar Morin: l’últim humanista de la complexitat

Hi ha morts que clouen una vida i d’altres que semblen tancar una època. La d’Edgar Morin, esdevinguda el 29 de maig de 2026 als 104 anys, pertany a aquesta darrera categoria. Amb ell desapareix una veu central del pensament contemporani; un pensador que va conservar fins al final la capacitat de dubtar, de corregir-se i de tornar a començar.
General

Jean-Marc Aveline: “L’espectacle de la Sagrada Família va ser meravellós, extraordinari”

El cardenal Jean-Marc Aveline, arquebisbe de Marsella i president de la Conferència de Bisbes Catòlics de França, ha valorat de forma molt positiva la recent visita del papa Lleó XIV a Catalunya. El purpurat ha participat a Barcelona en la Trobada del Mediterrani 2026, una iniciativa eclesial que va coincidir amb l'estada del pontífex en el marc del seu viatge apostòlic per l’Estat espanyol.