L’èxode, exegesi i hermenèutica
- fields.tag_titulacio: Llicenciatura en Ciències Religioses (virtual)
- fields.tag_modalitat: Iscreb Virtual
- fields.tit_semestre: 1r | fields.tag_ects: 5
- fields.tag_area: | fields.tag_periode: 1r semestre
- fields.tag_professorat: Dra. M. Claustre Solé i Auguets |
fields.tag_justificacio
La consciència nacional i religiosa d'Israel va estar marcada originalment per experiències d'opressió i d'alliberament. La seva relectura, des d'una òptica de la fe, va anar constituint un llenguatge que esdevingué central. Israel va anar afirmant una consciència de llibertat com a part del seu ésser i va esperar l'alliberament sempre que es trobava oprimit. D'altra banda, va anar definint el seu Déu, Yahveh, com a "salvador" i “alliberador”.
fields.tag_requisits
Haver cursat les assignatures bíbliques d’Antic Testament de la Diplomatura i, com a mínim, la Introducció al Nou Testament.
COMPETÈNCIES TRANSVERSALS (GENÈRIQUES)
· Capacitat d’anàlisi i síntesi
· Bona comunicació oral i escrita
· Habilitats per a buscar i analitzar informació procedent de fonts diverses.
· Capacitat critica i autocrítica
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES
· Capacitat de transmetre de forma organitzada i coherent els coneixements adquirits.
· Coneixement i opinió critica sobre la teologia dels textos relacionats amb l’èxode.
· Coneixement i comprensió pràctica de mètodes i tècniques d’estudi/anàlisi del text bíblic.
· Integrar aquests coneixements per a la l’anàlisi, comprensió i actualització dels mateixos.
· Adonar-se de la importància de la relació Bíblia-història.
· Descobrir l’èxode com a paradigma per a la lectura i interpretació de l’Antic Testament.
· Ser capaç de fer una bona exegesi i hermenèutica dels textos proposats.
1. L’èxode i la història.
2. El relat d’Ex 1-15. Exegesi i hermenèutica
3. L’Aliança del Sinaí i el decàleg.
4. Intertextualitat canònica: La memòria de l’èxode en el credo israelita, en els textos legals, en els himnes i càntics litúrgics, en els textos profètics i en el llibre de la Saviesa.
Rellevància permanent del paradigma de l’èxode.
· El curs s’articula al voltant de cinc grans nuclis de continguts. Cada nucli es treballarà al llarg de tres setmanes per tal de poder assimilar-lo bé. Els materials s’aniran penjant progressivament a l’aula juntament amb les activitats previstes per tal d’assolir els objectius proposats. Als cinc blocs establerts, se n’hi afegirà un sisè de recuperació.
· Per tractar-se d’una assignatura d’especialització, es dóna per suposat que l’alumnat és capaç de fer una tasca de recerca i d’investigació pel seu compte. Això vol dir que no es tracta simplement de llegir els apunts i després contestar unes preguntes la resposta a les quals es pugui trobar en la lectura dels materials presentats. Les activitats seran poques però demanen dedicació i rigor intel·lectual. Caldrà buscar, relacionar, comparar i fer un judici crític bo i presentant el propi punt de vista acompanyat sempre d’una justificació. Això demana implicació i invertir-hi força temps.
· També cal disposar d’uns materials bàsics i tenir alguns llibres bàsics. A l’aula virtual hi haurà diferents materials de suport que pretenen ser una ajuda per a l’estudi però que no eviten la recerca personal; senzillament són eines per ajudar a aprendre.
· A l’aula hi haurà sempre tres fòrums: a) el fòrum del professorat, per a resoldre els dubtes que es puguin presentar. b) el fòrum de l’alumnat (per a lliure comunicació) i un fòrum al servei del aprenentatge (on els alumnes pengen les aportacions que es puguin demanar)
És molt important seguir el ritme del curs, donat que així un alumne/a es pot beneficiar de les aportacions, comentaris o suggeriments dels companys/es. Ja el primer dia de docència es presentarà la Temporització per tal de facilitar la gestió del temps de treball. Els alumnes dipositaran les activitats en el dia senyalat.
AVALUACIÓ
Criteris
· Si l’alumne fa regularment les activitats amb un resultat satisfactori, no cal realitzar cap examen a final de curs ja que l’avaluació continuada basta per mostrar el seu nivell de suficiència.
· Si un estudiant deixa de lliurar una o dues unitats en el dia senyalat, a final de curs tindrà un temps per a fer unes activitats de recuperació (sisè bloc).
· Per a poder deixar una assignatura per al setembre cal haver realitzat satisfactòriament dues unitats de treball.
Tècniques:
· Exercicis realitzats de les diferents unitats: 65%
· Un treball de recerca en la darrera unitat: 20%
· Seguiment del curs i participació en el fòrum: 15%
AA.VV., Bible et histoire: Écriture, interpretation et action dans le temps, Bruxelles: Lessius 2000.
Cazelles, H., En busca de Moisés, Estella: Verbo Divino 1981.
Corsani, B., Esegesi: come interpretare un testo biblico, Torino: Claudiana 1985.
Croatto, J.S., «Éxodo 1-15: Algunas claves literarias y teológicas para entender el Pentateuco» EstB 52 (1994) 167-194.
Midrás Exodo Rabbá. Edición de Luis Girón Blanc. Valencia: Biblioteca Midrásica de la Institución San Jerónimo 1989.
Römer, Th. Moïse en version original, Paris: Ed. Bayard / Editions Labor et Fides. Hors collection 2015.
Ska, J.L., Los enigmas del pasado, Historia de Israel y relato bíblico, Estella: Verbo Divino 2003.
Spreafico, A., El libro del Éxodo, Barcelona: Herder 1995.
Thomas Römer, Moïse en version original, Paris: Ed. Bayard/ Editions Labor et Fides. Hors collection. 2015.
Wiéner, Cl., El libro del Éxodo, Estella: Verbo Divino 1998.
—El Libro del Éxodo, CB 54, Estella: Verbo Divino 1986.